Kolmisenkymmentä paikallishistoriasta kiinnostunutta entistä ja nykyistä kyläläistä (tai heidän sukulaistaan) kokoontui Ekniemen lomakeskuksen vanhassa päärakennuksessa sunnuntaina 14. kesäkuuta 2026 klo 12-15 lounaalle. Tällä kertaa tarjolla oli kemiöläistä perinneruokaa prottoa (sianpotkasta, perunasta ja lantusta keitettyä muhennosta). Lounaan jälkeen keskustelimme reilut kaksi tuntia suomen- ja ruotsinkielellä elämästä Ekniemellä ja lähialueen kylissä 1900-luvulla.
Vuonna -49 koululaiset söivät omia eväitään Mjösundissa, tiilitehtaan tiloissa olevassa koulussa, Stalingradissa, ja vasta myöhempinä vuosina koulu tarjosi puuroa lounaaksi. Kerran viikossa oli perunaa, lihaa ei ilmeisesti saatu lainkaan. Vuonna -47 kaikenlaisesta tavarasta oli pulaa. Jos oli onnistunut saamaan itselleen polkupyörän, jolla kulki kouluun, ei siihen saanutkaan uusia renkaita muuta kuin odottamalla ja ehkä vain yhden renkaan kerrallaan. Kunnan järjestämät koulukyydit alkoivat vasta 1960-luvun alkupuolella.
Sota-aikaan liittyy myös kertomus Lapin sodan aiheuttamista evakuoinneista syyskuussa -44, jolloin pohjoisimman Suomen asukkaat eläimineen siirrettiin kahdessa viikossa pois sodan tieltä, mm. Ruotsiin. Kesällä 1945 lappilaisten palatessa kotikyliinsä vastassa olivat palaneet rauniot, joissa vain savupiiput seisoivat tuhkan keskellä. Aiheesta löytyy lisää tietoa netistä ja siitä on tulossa lähiaikoina kirja, aiemmin julkaistujen lisäksi. ks. esim. Ylen sivuilta https://yle.fi/a/74-20132391.
Vuonna 1945 Ekniemelle saapui Karjalan Koivistolta siirtolaisia, joiden elämää muistelimme yhdessä heidän sukulaistensa kanssa. Kätevän puusepän töistä oli usealla kyläläisellä hyviä muistoja (hevosen kärryt ja niiden puiset pyörät, länget jne).
Kemiön keskustasta Tjudan kautta Pungböleen johtava tie oli erään kertojan mukaan 1960-luvulla sen verran huonossa kunnossa, että hänen isänsä kulki hevosella Gesterbystä Pungböleen vuosikymmenen loppuun asti. Saimme myös kuulla vauhdikkaan tarinan nuorenparin seurustelumatkoista 1960-luvulla Paimion ja Sandön välillä. Ekniemen silloinen lautturi oli pitänyt aiheellisena ojentaa nuorta miestä yöllisestä kulkemisesta.
Ekniemen lomakeskuksen alueella sijaitseva ja kunnostettu Eetula on ollut monen perheen ja suvun asuntona 1900-luvulla. Rakennus lienee alunperin ollut Koivulan kartanon leipomona.
Sen lisäksi että saimme kuulla useita mielenkiintoisia tarinoita ja kertomuksia elämästä 1940-60- luvulla (joista vain murto-osan ennätin kirjata muistiin), tapasi moni myös entisen koulukaverinsa tai naapurinsa kymmenien vuosien takaa. Keskustelu näytti jatkuvan vilkkaana vielä tovin tilaisuuden päätyttyäkin, niin sisällä kuin ulkona.
Koska muistoja riittää vielä useampaankin tapaamiseen, päätimme kokoontua lomakylässä seuraavan kerran sunnuntaina 19. heinäkuuta klo 12-13 kylälounaalle, minkä jälkeen tutustumme Degerdalin kylän asutuksen historiaan kävellen (klo 13-15). Päivän ohjelma tarkentuu myöhemmin ja ilmoitamme siitä lomakylän tapahtumasivuilla https://ekniemenlomakyla.fi/ajankohtaista – Lisätietoja saa myös Suvilta ja Leilalta.
Lämmin kiitos kaikille osallistujille ja tervetuloa mukaan seuraavaalle kylälounaalle heinäkuussa.
Leila Wirtanen (kyläläinen joka kirjoitti tekstin) ja Suvi Nieminen (lomakylän yrittäjä)
ekniemenlomakyla@gmail.com.


Vastaa