Livet i Eknäs på 1900-talet – lyckad lunchträff i semesterbyn

,

Tidigare och nuvarande invånare i Eknäs by samlades den 17.5.2026 kl. 12–15 på initiativ och inbjudan av Suvi Nieminen i Eknäs semesterby för att tillsammans minnas livet på 1900-talet. Ett femtiotal personer deltog, och många hade någon form av anknytning till byn, men också från grannbyarna kom man för att lyssna på berättelser från Eknäsborna.

Samtalen gick livligt vid alla lunchbord i de två flyglarna på Koivurantas ladugårdsvind medan vi njöt av strömmingslåda och hjortsoppa tillagade av Sari Wikman. Klockan 13 samlades vi alla i salen på södra sidan för att lyssna på bybornas minnen under ledning av Leila Wirtanen. Aarre Suominen berättade hur skolresorna på 1930-talet gick till fots och vintertid även på skidor till den finskspråkiga folkskolan och fortsättningsskolan i Helgeboda, sex kilometer bort. Under krigstiden behövde byborna akta sig för ryska bombplan som på sina återresor från Åbo kunde släppa bomber som fortfarande fanns kvar ombord i närheten av byn. Vid ett tillfälle släpptes en av bomberna i Mjösundsviken, vilket ledde till att en stor mängd fisk dog och flöt upp till ytan. Någon uppfinningsrik person kom på att utnyttja även denna olycka och åkte för att sälja fisken på torget i Helsingfors.

Seppo Grönroos bodde som barn på Mäenala gård och reste därifrån med buss till mellanskolan i Sagu på 1960-talet. Om han inte hann till hållplatsen i tid trampade han raskt hela skolvägen till Sagu med cykel och efter skoldagens slut tillbaka hem igen. Seppo mindes också hur barn och ungdomar tillbringade sin tid på 1950- och 60-talet ute i naturen, på Eknäs klippor, i skogarna och längs stränderna. Eknäs färja gav arbete åt många genom åren. Seppo fick också ibland som ung hoppa in och vikariera färjkarlen medan denne höll sin matpaus.

Eino Lindén berättade om sin släkts historia i Eknäs på Fagerkulla gård från 1940-talet fram till idag.

Leif Sabelström och Maj-Britt Engdal mindes sommargästernas liv på Gåsholm från 1940-talet och framåt samt sin släkts historia på Vestergård gård i Eknäs. Raimo Koskinen berättade hur hans föräldrar valde Grönvik gård som sitt sommarställe år 1948.

Regina Leppälahti mindes sina besök hos sina släktingar på Koivula gård under 1950-talet. På 1960-talet sålde gårdens ägare fastigheten till Kimito kommun.

Klockan 14 promenerade vi till färjstranden där vi bekantade oss med den renoverade färjkarlsstugan och strandlandskapet. Aarre mindes att man under krigstiden tog bort motorerna från färjan och att den då blev en så kallad stångfärja, där sundet korsades med muskelkraft genom att man drog sig fram längs stängerna.

Marko Tapio bjöd oss på kaffe i Anna och Gottfrid Sjöbloms hölada (tidigare Rauhala gård). Där mindes byborna hur man tröskade säd med en tröskmaskin, en sådan som fortfarande fanns bevarad i ladan. Marko håller just nu på att renovera Annas hus, om vilket Aarre kunde berätta följande: huset byggdes på 1920-talet av Johan F. (Janne) Virtanen enligt en modell han lärt sig i Danmark. I stenfoten på bottenvåningen byggdes ett ladugårdsutrymme och människorna bodde ovanför på andra våningen.

Många andra fina berättelser och mycket historia blev ännu inte nedtecknade, och ännu fler berättelser hann vi aldrig höra, så vi kom överens om att samlas nästa gång igen i semesterbyn. söndagen den 14. juni kl. 12-15 (lunch 12–13) för att minnas livet i Eknäs under 1900-talet. Alla som är intresserade av Eknäs bys historia är varmt välkomna med.

Anmäl dig till Suvi Nieminen, tel. 050 5483 592 eller per e-post ekniemenlomakyla@gmail.com senast må 8.6.2026, så reserverar vi en plats åt dig vid lunchbordet. Lunchen är öppen för alla kl. 12–14: det serveras protto, saltgurka, inlagda rödbetor, skärgårdsbröd och pålägg, kaffe och småkakor. G/L.

Pris: 10 € / person

Protto är en traditionell rätt från Kimito som innehåller fläskkött, kålrot, morötter, potatis, kryddor med mera.

Tack till alla som deltog den 17.5 och varmt välkomna till fortsättningsträffen den 14.6.

Suvi och Leila från Eknäs

P.S. Om det finns intresse och entusiasmen räcker till, kan vi samlas flera gånger under sommaren för att minnas livet som levts i Eknäs. Vi kommer överens om eventuella kommande träffar söndagen den 14.6.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SV