Byalunchen samlade åter många hembygdens vänner i Eknäs den 14 juni

,

Ett trettiotal av lokalhistoria intresserade nya och gamla bybor (eller deras släktingar) samlades i den gamla huvudbyggnaden på Eknäs semesterby söndagen den 14 juni 2026 från kl 12 för att äta lunch. Denna gång bjöds vi på protto (en sockenrätt från Kimito innehållande grislägg, potatis och kålrot som kokas ihop till mos). Efter lunchen diskuterade vi i dryga två timmar på svenska och finska, om livet i Eknäs och de närliggande byarna på 1900-talet.

År -49 hade eleverna i Mjösunds skola med sig egna matsäckar till sin skollunch och först senare började det bjudas mat i skolan, som kallades Stalingrad och fanns i tegelfabrikens utrymmen. Mestadels var det gröt, en gång i veckan fick de potatis, men inga kötträtter. År -47 var det stor brist på varor. Om man hade lyckats skaffa sig en cykel, som man färdades med till skolan, fanns det inte nya däck till den. Man fick vänta länge och kunde få ett åt gången. De av kommunen ordnade skoltransporterna började först i början av 1960-talet.

Vi fick även ta del av en kort sammanfattning över evakueringarna i Lappland i september -44, då hela den lokala befolkningen med sitt boskap flyttades bort, bl.a. till Sverige, inom en tid på två veckor. På sommaren 1945 fick folk återvända till sina nedbrända byar med endast skorstenen kvar av sitt hem. Mera information om kriget finns bl.a på Yles sidor https://yle.fi/a/74-20132391.

En syskonskara med karelskt bakgrund berättade om sina föräldrars liv efter att de evakuerats från Björkö, Karelen, via Bjärnå till Eknäs, år 1945. Flere av byborna kom ihåg den händige snickares alster (hästkärra, hjul av trä samt bogträ m.m.).

Vägen från Kimito centrum via Tjuda till Pungböle lär ha varit i så dåligt skick på 1960-talet att man åtminstone i en familj åkte från Gesterby till Pungböle helst med häst och kärra ända till årtiondets slut. Ett ungt par från 1960-talet berättade om sina fartfyllda färder längs vägarna mellan Pemar och Sandö. Dåvarande färjföraren på Eknäs färja hade inte gillat den unge mannens nattliga hemfärder, vilket föraren ansåg sig ha rätt att anmärka om.

Den gamla och renoverade byggnaden, kallad Eetula, som finns på Eknäs semesterbys område, har varit ett hem åt flere av bybornas familjer under 1900-talet. Byggnaden lär ursprungligen har fungerat som Koivula gårds bagarstuga.

Utöver alla de intressanta berättelser och historier om livet på 1940-60-talen, av vilka jag hann anteckna endast en bråkdel och som vi fick ta del av kunde många av de närvarande även återknyta sina kontakter med gamla skolkamrater och grannar sedan årtionden tillbaka. En livlig sorl fortsatte en god stund efter att vi avslutat vår gemensamma sammankomst, både inom- och utomhus.

Ännu finns det mycket kvar att minnas från byarna. Vi beslöt därför att åter träffas i semesterbyn på en byalunch söndagen den 19 juli kl 12-13, vartefter vi bekantar oss till fots i Degerdal bys bosättningshistoria (kl 13-15). Dagsprogrammet preciseras senare och publiceras på semesterbys sidor https://ekniemenlomakyla.fi/ajankohtaista – Mera information fås även av Suvi och Leila.

Vi riktar ett varmt tack till alla deltagare och önskar er välkomna till vår följande byalunch i juli.

Leila Wirtanen (bybon som skrev texten) och Suvi Nieminen (företagare i semesterbyn)
ekniemenlomakyla@gmail.com.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SV